9 jan. 2009

Kefft med fett!

Jag är inne på vad som förmodligen kommer att vara min sista termin i skola på vääääldigt länge. Det betyder att jag ska bland mycket annat lämna in en D-uppsats. Jag och min Snarskank och arrangemangkompanjon Jonathan Klittmark har kommit skapligt långt med uppsatsen men är inte i närheten av klara. Fy fan vad trött jag kommer vara på den om ett par månader. Men det är bara att härda!

Utdrag ur inledningen av uppsatsen "Fett med keff" av Karl östman & Jonathan Klittmark.

"Den gemensamma nämnaren som är grunden till uppsatsen är diskussionen om hip-hop som kultur och fenomen och hur den behandlas på olika sätt i media. Detta var en intressant fråga för oss då vi båda på olika sätt varit inblandade i den såkallade hip-hopkulturen under många år både som utövare, konsument, producent och åskådare. På så sätt har vi den insikt som behövs om ämnet ur både positiv och kritisk synpunkt. Att ta olika mediers behandling av kulturen som huvudämne kommer ur våra personliga erfarenheter och insikt i hur saker och ting kan framställas på olika sätt väldigt lätt. Det framgår för oss väldigt tydligt hur olika medier beroende på ambition, insikt och syfte kan både ge en rättvis och tydlig bild av olika företeelser inom hip-hopkulturen, och kan vrida den helt och hållet ur kontext och syfte. Frågeställningarna kommer alla att jobba utifrån ett påstående. Vi tror att media har haft en avgörande roll i utvecklingen och uppfattningen av hip-hopkultur. Därför vill vi analysera medier med fokus på svenska artiklar och texter gällande hip-hop och fastställa vilka avgörande roller olika medier kan ha i denna utveckling. Vi vill se vad producenterna inom hip-hopkulturen har haft för roller i utvecklingen och vad som skiljer dessa från yttre mediers påverkan."

Inga kommentarer: