30 juli 2009

Boktipset!

Böcker är ett måste under sommarmånaderna. Det är schysst att läsa året runt men det är något som rycker igång bokläsningen lite extra på sommaren för mig Nu är det svårare med vidundret i hälarna varje vaken sekund men jag har lyckats plöja mig igenom några stycken. Tänkte i alla fall bidra med ett axplock av det jag hittils plöjt igenom denna sommar. Här följer en snabb redogörelse och en del tips på vad som kan vara värt att läsa under resterande sommartid.

SNUFF av CHUCK PALAHNIUCK. Chuck är kanske mest känd för att han har skrivit boken som användes som bas för filmen FIGHT CLUB. Han är uppe i strax över tiotalet böcker nu och SNUFF är den senaste jag kommit över. FIGHT CLUB är för övrigt den enda boken, så vitt jag vet, som finns översatt till svenska men de är lätta att beställa via Adlibris eller andra välsorterade bokaffärer. Nog reklam och skit. Jag gillar SNUFF. Jag är förstås ett stort fan av Chuck och har läst i princip alla böcker han skrivit. SNUFF är inte hans bästa verk men helt klart läsvärd. Med flera historier och livsöden som flätas samman runt en porrfilmsinsplening ger den i sann Palahniuck anda prov på några av mänsklighetens mest chockerande, lidelsefulla och smutsigaste sidor.


WHITE LINE FEVER av LEMMY KILMISTER. Lemmy är en legend i branschen. Jag har inte lyssnat alls mycket på Motorhead, Hawkwind eller något annatav Lemmys alster men jag är svag för biografier, särskilt med färgstarka karaktärer som Lemmy. Det är en okonstlad redovisning för hans liv av och på scen från födsel till tiden då boken skrevs. Ett finger åt alla han ogillar och lite beröm till fölk som stött honom under karriären. Jag tyckte den var ganska hafsig och han lämnar nog ute en hel del intressanta grejer men de är perfekt sommarläsning. Det är en väldigt ensidig redovisning av händelser men det är ju trots allt Lemmys bok och han säger va fan han vill i den.

I CIRKELNS MITT av DAN BROWN. Det här är den fjärde boken jag läst av Brown och de är ganska lätt att räkna ut hans formel för bokskrivande. En stilig och intelligent ensamvarg ( man eller kvinna ) som jobbar alldeles för mycket snubblar in i en komplott av något slag som hotar världen ( i alla fall usa ). Löser efter mycket om och men hela rasket som i slutet har en twist i Scobidoo stil och hittar kärleken på vägen. Kort sagt perfekt sinnesslö semesterläsning. Den här betar man av på ett par dagar i hängmattan.


ALDRIG FUCKA UPP av JENS LAPIDUS. Uppföljaren till Snabba cash i Lapidus Stockholm noir trilogi, är bättre tycker jag eftersom jag till att börja med tyckte att första delen var grymt överhajpad. Persongalleriet är bättre och historierna känns också trovärdigare även om det frossas i klichéer här och där men det kan jag bjuda på. Precis som i första delen känns slutet som ett antiklimax även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vad som är problemet. Oavsett så är det också en riktig hängmattebok.

Inga kommentarer: