2 apr. 2009

Larger than life!

Jag funderar och funderar på hur jag ska dra igång den här texten. Jag hittar ingen bra början. Mest för att det är så briljant. Större än livet är bara början. Plåtslagaren Stefan Eriksson är Sveriges mesta skurk. Jag väntar ivrigt på boken och ser ett filmepos framför mig. Inte ett ruttet svenne-medelålders-kärleks-kris-drama a la typ 90% av svensk filmindustri utan en svensk Scarface. Det låter absurt men med historian bakom Tjock-Steffe så kan jag se det framför mig. Jag läste för första gången om Uppsala ligans ledare i boken svensk maffia i höstas. Jag har missat både svenska och utländska rubriker och skriverier ända sen 90-talet då hans ökändiskap formades. Mannen med medelklass bakgrund bildade "maffia" i Uppsala under 90-talet. Bara att han tydligen demonstrativt sänker en 17-meters båt mitt i centrala Uppsala och att deras bolag för att inkassera pengar kallades kanoninkasso gör mig varm i kroppen. Nu stödjer jag inte organiserad brottslighet på något sätt men jag "ser" historian framför mig. Mannen som sedan fick riskkapitalister att investera skyhöga summor i spelkonsollen Gizmondo ( nån som hört talas om den tidigare?? ) och sedan ruinerades genom att svensk media "outade" honom som brottsling så att investerarna drog sig ur.

Scen: " Stefan sitter i ett överdådigt nedsläckt penthouse med panoramafönster och en grandios utsikt över centrala London,iförd endast yfront kalsonger med en solbränd kropp fyllt av små missplacerade tatueringar och med en bastant hydda. Klart överviktig men också markant muskulös över axlarna. Med ansiktet i händerna, hukad i en uppenbarligen svindyr fotölj i designstil i vitt skin, bredvid ett lika kitchigt men uppenbart svindyrt, designat glasbord där en halvdrycken flaska "Stoli" står utan glas, och ett par slarvigt upphackade linor kola skymtar på bordet.
Kameran sveper långsamt över rummet utan att släppa Stefan ur bild.
- De jävlarna. De jävlarna tog allt ifrån mig!
Säger Stefan med en ångestfylld vrede.
Klipp."

Min Stefan är en hårdbarkad brottsling med illusioner att han gör rätt likt Tony Soprano. Snälla ögon och med en fånig barnslighet skojar han gärna och de flesta gillar honom och tycker att han är en trevlig kille. Innan de sett hans andra sida. Den våldsamt målinriktade affärsmannen. Alltid ute efter klippet, alltid ute efter pengarna oavsett vem som står i vägen. Här ser vi en man som spottar i ansiktet på Svennelivet. Här ser vi en som skulle säga samma sak som Ray Liotta gör i slutet av Goodfellas. Att leva livet som en "Schmuck" finns inte på världskartan. Han har vunnit mitt hjärta kära Stefan. Vålds- och brottsglorifiering till trots.
Bara att han krashar en stulen 8 miljoners Ferrari i Cali 2006 och hamnar i finkan i nästan tre år. Sen är han tydligen tillbaka i Sverige och ska nu åtalas för en rad brott återigen.


Frågan är bara vem som ska spela Steffe? Jag ser en Ray Winstone framför mig. Men han är ju inte svensk. Men kan Kenneth Branaugh spela Wallander så kanske det inte är så långt bort ifrån ändå! De gäller bara att finansiera skiten då jag tvivlar om att Cissi Elwin klubbar in en enda krona i något av denna kaliber. Antar att de bara är att köra en Liam Norberg. Undrar om Musse och Torsten Flinck är tillgänglig?

Steffe! Snälla snälla skriv dina memoarer.

Läs fantastiska historier om Sveriges mesta brottsling HÄR! & HÄR! & HÄR!

Inga kommentarer: