7 mars 2009

En lördag, en lördag, en riktig jävla lördag!

Eftersom jag för ovanlighetens skull faktiskt är ledig en lördag tänkte jag faktiskt kolla upp vad som händer i Norrköping så här på andra sidan skivspelarna. De blev en virtuell barrunda på morgonkvisten och här är vad jag kom fram till. Det är ju någon slags festivalyra i stan som följer musikgiganten som de kallar melodifestivalen. Jag ska inte lägga något värde i festivalen i sig just nu utan bara konstatera att det har vissa eftersvallningar på utelivet i Peking underkvällen. Svennebanankrogarna OTTEN & PALACE har inte helt oväntat mer eller mindre schlagerinspirerade kvällar planerade och har börjat slåss om publiken på allvar med varierande erbjudanden vid entré & bar, det känns lojt och oinspirerande och trots att jag, in a galaxy far far away, spelat skivor på båda ställen så kan jag inte påstå att jag längtar dit på en ledig kväll. På Ottengrannen HUGO så kör man Klubb REKTUM i vanlig ordning helgen efter löning. Där har man stökat till det några gånger till toner av tuff rock musak och det brukar generellt vara riktigt bra ös. Oftast hamnar man i rökrutan med alldeles för mycket dricka och nikotin. De skulle vara kul men just ikväll så tror jag inte att det känns helt rätt. Underdogen Svea Skeppet satsar vidare på mer eller mindre obskyra klubbar och ikväll är inget undantag. CLUB 2 FINGERS beskrivs på sin myspace sida att vara en punk, ska & rock-orienterad klubb. Problemet med skeppet för mig är att trots deras grymma initiativ att satsa på obskyra musikklubbar kommer de pga sunkig stämmning och kass attityd aldrig hitta helt hem och bli en sån fullpackad och kool källarklubb/bar som de skulle kunna vara. Till min konstanta förvåning när krögare väljer att satsa på samma saker/klubbar/koncept på samma kvällar som redan befintliga och fungerande saker/klubbar/koncept så har nykomlingen i Norrköpings uteliv BLACK HORN dragit igång en hårdrocksklubb samma kväll. Jag har aldrig varit på svarta hornet så jag kan väl inte ge en bra bild av stället men jag passar nog på The Crash ikväll. Ubersvenne stället BOMULLSFABRIKEN är vad jag kan gissa så fullpackat av hormonstinna nyskilda blendmorsor och fyllekåta "andra chansen" dressmanfarsor så att de helt enkelt inte behöver skriva mer än att de har öppet. Nä om jag skulle stanna i Norrköping ikväll så skulle jag nog styra kosan som tidigare nämnts mot KOOKY och äntligen kolla läget där eller hänga i grand lobbyn som en annan stalker och vänta på att RIGO dyker upp. De finns fler ställen i Norrköping att ta vägen på en lördagkväll men jag tycker helt enkelt att de inte behöver nämnas. Klubblivet är knapert som det är men på en lördag är knepet att alltid se glaset som halvfullt och vara glad för de som finns, speciellt i NKPG. Själv ser det ut som att jag: A, åker på födelsedags skiva i Sthlm. B, stannar inne och tar hand om familj. Mycket nöje!

2 kommentarer:

Blajkel sa...

Bra skrivet HIGH FIVE!

Karlos Kalops sa...

HIGH FIVE tebaka!