11 mars 2009

Things that make you go oooh??!!

Igår när jag lekte med Junior så hade vi teven på i bakgrunden. Det rullade lite musikvideos i bakgrunden från Ztv för ovanlighetens skull. Med tanke på vilken sorts musik som rullar på "musikkanalerna" Mtv & Ztv nuförtiden så brukar jag sällan titta och än mindre bry mig om vad som visas. Sen dyker han upp och jag kan inte slita mig från tvn. Då och då kommer det artister & låtar som kräver extra uppmärksamhet. Som kräver vårt fulla engagemang. Detta var verkligen en sådan låt/video. Jag har aldrig hört talas om artisten förut & vill aldrig göra det igen. I snälla ordalag hoppas jag på en störtdykning av karriären och förpassning till jobb på ett lager långt borta från underhållningsindustrin. När jag satte på datorn i morse tänkte jag att jag kanske hade haft fel men ack så rätt jag hade. Denna dynga är det värsta jag sett sen LAZEE´s Rock away. Nu ska vi se varför. Jo hip-hop musik är omdisskuterat på många sätt och det finns flera som anser att det inte gjorts något bra sen 93 och att hip-hopen i princip är död. Jag håller inte med, även om mina absoluta favoritskivor kommer från runt den tiden. Hip-hopen är i allra högsta grad levande och kanske frodas mer än någonsin, men att tro att hip-hop bara är en specifik sak. En enhetlig kultur där all musik är bra är bara dumt. Hip-hop är inte en högstadieuppsats där de "fyra elementen" hindrade fattiga svarta från att slåss. Hip-hop i sig är långt ifrån den rapmusik som finns idag. Det är bara infinna sig i och det finns många, många, många subgenrer inom rapmusiken som jag önskade aldrig sett dagens ljus. Å andra sidan finns det flera enligt mig bra och extremt underhållande. De här är för mig ett ganska stort diskutionsområde som jag inte kommer gå in mer på. The summ of the kardemumm är att the golden days inte kommer tillbaka. Nu ska jag försöka knyta ihop säcken och komma tillbaka till dagens, veckans och antagligen månadens stora mål för min avsky. Svensk hip-hop har inga ursäkter för att vara dålig av flera orsaker. Vi har haft hip-hop kultur i tre decennier som har varit kokande och ambitiös. Men nu verkar det som att vi nöjer oss med för lite. Att de räcker med en halvfattig rap och en produktion snodd rakt av från topplistorna i amerikatt och lite låtsas swagger så ska man gå på det. Jeesus ring hip-hop polisen, den här killen måste låsas in.

Inga kommentarer: