10 mars 2009

Serie i rutan!

På fredag är det svensk premiär för filmatiserien av vad som kallats det mest hyllade seriealbumet genom tiderna, WATCHMEN. Som gammal serienörd så ser jag fram emot att se den. Nej jag har inte dragit ner den i förtid. Ibland vill jag se filmer på bio. Helst själv. I alla fall så ser jag inte fram emot den för att jag tror att det är en bra film. Ryktena hittils säger motsatsen. När man är på väg in att se en film baserad på en serietidning så ska man koppla bort den delen som förväntar sig ett filmiskt mästervärk. Det är ren och skär verklighetsflykt med hjälp av superkrafter och effekter. Men vad är då problemet med att de flesta adaptionerna från seriens värld blir kassa. När man kommer ner till den nakna smutsiga sanningen är det faktiskt så. Bortsett från kultfaktorer, fankulten, effektmakeriet så är det ändå en film och ska behandlas därefter. Jag har då inte sett precis varenda film men en bra klump av dem och jag utmanar vem som helst att hitta tio filmer som baserats på ett serietidning som får högre betyg än tre av fem, och det finns en hel del att ta av. Kolla HÄR bara. Visst det finns undantag. Tim burtons två första Batman filmer till exempel, som också fått en nyskjuts via de senaste två filmerna som förutom hypen av en förtidigt avliden skådis, är riktigt anständiga. De finns flera exempel men långt ifrån många vilket jag tycker är ganska konstigt för är det någon genre som där det finns material och möjligheter att göra film av så är det väl just serier. Jag tycker mig dock se en välkommen trend dock. Större inblandning av seriemänniskor vilket tvingar de stora filmbolagen att hålla sig närmare orignalmaterialet samt att vi närmar oss de mörka delarna av serievärlden där saker inte bara handlar om rätt och fel, där hjältarna har brister och folk faktiskt dör. Det anser jag inte bara är bra utan nödvändigt för att höja kvaliten av serieadaptioner som film. Inte för att jag kommer förvänta mig något än på ett tag. Det är bättre så, då kan man bara bli positivt överraskad.

Inga kommentarer: