17 mars 2009

I ditt öra!!

Nu är stjärnorna i ordning och det är pissväder igen. Mångsysslaren och Sveriges kortaste rappare Jason Michael Bosak Robinson Diakité aka Timbuktu aka Jason utan masken kommer till stan på Torsdag och ska riva av en show med Damn gänget på nöjespalatset OTTEN! Det här ska enligt bokningsbolaget vara den lite mer avskalade klubbturnén men det betyder nog inte att de blir några halvmesyrer på scen. En liten rolig anekdot är när jag försökte sätta hårt mot hårt i ett stressat telefonsamtal för många år sedan. Han ställde in en spelning i sista minuten som jag var med att ordna. Jag försökte leka Ari Gold och pressa en till synes skuldkänslofylld men oimponerad Timbuk till att dyka upp trots en påstått sjuk Chords..... Vet än inte idag om Chords var sjuk men de dök i alla fall inte upp och den där tjänsten Jason bedyrade att han var skyldig mig har jag inte kollektat än. Inte för att jag tror att han minns incidenten eller mig men tro om man skulle ta ett skamgrepp på honom på torsdag och kräva fribar i ren pank desperation. Min absoluta favvo med Timbuken tror jag fortfarande är singeln Lifestress producerad av ingen annan än DJ SLEEPY som helt apropå har en intressant spaning angående Timbuktu. Klicka här!! I alla fall så har jag förgäves försökt hitta en version av låten på nätet, men eftersom den har några år på nacken så verkar de vara svårt. Eller i alla fall svårare än vad min budgeterade energi för detta tillägg tillåter. Jag har den självklart på vinyl. Den finns i alla fall med i mitten på nedanstående mixtape av tidigare hajpade DJ BJARNE B, låtlista finns HÄR.












Dj Bjarne B - The 90´s

Inför spelningen så har en av mina favoritpublikationer Norrköpings Tidningar tagit sig tid att intervjua Timbuktu inför spelningen. I ett samtal via turnéledarens mobil så hinner reportern bränna av frågor om turnélivet, illegal nedladdning, Dregen samarbete och politiskt engagemang. Frågor som man aldrig läst om i Timbuk sammanhang förut. Skriven ironi... Modigt!
Intervjun peakar med två lite oväntade fantastiska frågor på de där verkligt härliga rustika lantistidningsaktika sättet. Känn på den här:

"Du har folkdräkt i videon. Ska du ha det på Ottens scen också?

- Haha, nä du. Men folkdräkten var väldigt roligt. Det är min kommentar till främlingsfientligheten i Sverige. Jag är svensk, men ser rätt osvensk ut."

Sen kommer den stora finalen.

"Du som vill upptäcka nya grejer, skulle du kunna tänka dig att ställa upp i Melodifestivalen?

- Melodifestivalen är trevlig, de inblandade gör det med passion. Men det är absolut inte min värld. Så, nej."

Här har ni en reporter som vågar tänka utanför lådan minsann. Hela artikeln hittar ni HÄR!

Arga telefonsamtal, modellmixups, gamla godingar och grävande journalistik åsido så tror jag att det kan bli en riktigt bra spelning på torsdag. Jag hoppas personligen på lite sånt här:

Inga kommentarer: