15 mars 2009

We´ve come along way baby!!

Frisk och kry och obakis på en söndag känns världen som ett ostron eller Norrköping i alla fall och jag försöker tvätta bort känslan av förnedring efter att faktiskt sett Melodifestivalfinalen igår. Men det skiter vi i för jag minns en tid. Jag minns en tid i Norrköpings historia då vi var ett oritat område i bokningsbolagens kartor. Ingen och jag menar ingen kom hit och spelade. Det finns sägner om en Kent konsert hit och en Loop troop spelning dit ( eller en hel drös, men det var innan stardom, lång historia skit i de ) men det var allt det var. Sägner, för så sällan kom artister hit och spelade, så att det uppstod legender vid i princip varje spelning. På den tiden fans det EN med ovanliga undantag i korta perioder TVÅ klubbar som spelade alternativ musik i Norrköping. Det här var så länge sen att hip-hop inte ofta spelades på listor. Men sen vaknade något till och sakta med säkert så började det hända grejer. Ett så urholkat uttryck som eldsjälar kommer till sin rätta här för de var de och inga andra som tog steget fram och började få hit artister. Sen dess har det avverkats en hel drös med konserter och helt plötslig genom tur, otur, turer hit och dit så är Norrköping en plats bokningsbolagen kan räkna med. Norrköping har fortfarande en lång väg att gå vad det gäller en bubblande scen och det är ofta onödigt komplicerat att arrangera i Norrköping pga en massa ganska unika variabler. Men det är så vi fungerar. Komplicerade och unika. Men nu så finns det en scen i alla fall och det är en stor skillnad från ett decennium tidigare oavsett vad någon säger. Jag hoppas att det håller i sig och jag tycker att det är var persons ansvar att stödja detta. Nuff said. Hajp time: Kolla in LUCKY YOU för lite av vårens konserter.