25 mars 2009

Veckan blöder!

Jag som var så positiv häromdagen fick bittert äta upp det igår. Borde lära mig att låta bli. Gårdagen var nästan lika jävlig som en måndag. Jag fick knappt ett skit gjort, vägrade svara i mobilen och sket i att träna i ren bitter protest. Allt detta skapar såklart ett extra lager av oduglighet som liksom bygger på olustkänslan i magen. Skönt att det är över, eller nästan i alla fall. Sitter mitt emot min kompanjon på Världens bar och sneakar uppkoppling, skriver detta när jag borde analysera artikeln "Rocken kör ut rappen från listan" till vår uppsats. Måtte detta inte bli en skitdag. Nä solen skiner ju, jag ska fanimig få till minst ett par sidor innan jag lämnar min plats, sen är det raka vägen till träning och möte. Så äre mä´t! Vi har suttit ( som vanligt ) och spånat vad man kan hitta på i stan. Denna gångens brainchild blev BOOMBAP, en fristad för bra hip-hop. Jag skickade ett mail till mina gamla jaktmarker SIDEBAR för att se efter om de är intresserade. Vi får se vad det mynnar ut i. I övrigt visar FOLKBLADET framfötterna i dagens kulturrapportering och hausar stjärnfotografen MAGNUS WENNMAN pågående fotoutställning på ARBETETS MUSEUM i Norrköping.


VACKRAST VINNER
24 MARS-19 APRIL 2009

Magnus Wennman blev nyligen utsedd till Årets Pressfotograf vid Sveriges största fototävling Årets Bild. Han kammade även hem första pris i kategorierna Årets Bild och Årets Porträtt. Flera av hans prisbelönta bilder finns med i utställningen Vackrast Vinner som består av fem fotoserier om att tävla i skönhet – att bli bekräftad.

- Här ställer jag ut några av mina bästa bilder. Jag gör det av olika anledningar. En av dem är bekräftelse. Bekräftelse på att jag duger som fotograf och att det jag gjort är bra. Jamie Sterling från Texas, ställer ut sina barn. Den yngsta är sex månader gammal. Hon gråter när hon blir kammad och sminkad, sedan visas hon upp för en domare. En bit därifrån på ett hotell vid motorvägen tävlar amerikanska pensionärer om titeln som "Miss Senior Sweetheart" världens vackraste pensionär, berättar Magnus Wennman.

Han har också varit på Älvsjömässan i Stockholm där hundar tävlar om att bli utsedda till världens vackraste hund, och i Västerås där åldrade män och kvinnor kletar in sig i flera lager brunfärg. Deras muskler ska synas tydligt på scenen framför domarna. Allt för att få bekräftelse.

Om fotografen
Magnus Wennman är anställd på Aftonbladet. Han är flerfaldigt prisbelönad i Sverige och utomlands.

Från Arbetes museums hemsida.

Kolla också in artikel/intervju på Folkbladets hemsida, klicka HÄR!

Vore det upp till mig så skulle man ringa soc på de där understimulerade klimakterie asen, och hävda barnmishandel, som tvingar sin barn till att ställa upp på mini gubbslemstävlingar, långt innan puberteten och osäkerhet gör de stackars vita skräpets liv till ett helvete i vanlig ordning.
En väldigt dramatisk illustrering av vad det handlar om får man på Magnus egna hemsida där han publicerat en bildvisning med tillhörande ljudspår CHECK IT!.

Inga kommentarer: